۱۳۸۸ بهمن ۹, جمعه

ایدز ، دیروز، امروز و فردا

http://crs.org/worldaidsday/images/aids-ribbon.gif


بیماری ایدز از مخرب‌ترین بیماری‌هایی است که انسان با آن مواجه شده است. طبق آمارها در تعداد زیادی از کشورها شمار مبتلایان جوان آلوده به ویروس نقص ایمنی اکتسابی(‌‌HIV) بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است.

ویروس نقص اکتسابی سیستم ایمنی انسان نوع خاصی از گلبول‌های سفید خون (لنفوسیت های ‌‌T کمک‌کننده) را که در سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارند مورد حمله قرار می‌دهد. افراد مبتلا در معرض بیماری‌های مختلف ویروسی، باکتریایی انگلی تعدادی از سرطان‌ها و بیماری‌های عفونی قرار دارند. بنابراین علایم بالینی ‌‌HIV متنوع است. عفونت ‌‌HIV در سیر طبیعی خود چهار مرحله را طی می‌کند: 1- مرحله حاد 2- مرحله بدون علامت 3 - مرحله قبل از ایدز 4- مرحله انتهایی یا ایدز. (ممکن است تمام این مراحل در بیماران دیده نشود.) ‌


‌ همه‌گیری ایدز در سطح جهان

دکتر حسن آزاده متخصص زنان و زایمان، استادیار سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو سابق سازمان بهداشت جهانی(‌‌WHO) می‌گوید: "طبق آخرین آمار گزارش شده سازمان جهانی بهداشت(‌‌UNAIDS) در کنفرانس سال 2004گزارش شده تا اواخر سال2003 سی و شش تا چهل میلیون از افراد بالغ و 2/ 1میلیون کودک با ویروس ‌‌HIV زندگی می‌کردند. در واقع این ارقام بیش از50 درصد بالاتر از آمار همین سازمان در سال 1991است. قابل توجه است دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس ‌‌HIV فقط در ظرف کمتر از 12 سال بوده است. روزانه 16 هزار نفر در سطح جهان به این ویروس مبتلا می‌شوند. بالاترین تعداد مبتلایان در کشور آفریقایی اوگاندا است که از هر دو نفر یک نفر به این بیماری کشنده مبتلا است. از چهل میلیون نفر مبتلا به ‌‌HIV در جهان فقط شش میلیون نفر متعلق به کشور آفریقای جنوبی هستند.

http://www.iranhiv.com/images/5/3/primary-hiv-infection.jpg

راه های سرایت ایدز

در آفریقای جنوبی حداقل یک عضو هر خانواده به این بیماری آلوده است."بر طبق اظهارات دکتر آزاده فقط در سال تقریبا 5- 4/8 میلیون نفر در جهان به عفونت ‌‌HIV مبتلا شده‌اند. تعداد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز در همین سال به2/ 9میلیون نفر رسید. این در حالی است که استفاده از درمان موقتی این بیماری با داروهای موجود، طول عمر بیماران مبتلا را به خصوص در کشورهای پیشرفته به صورت قابل توجهی طولانی تر کرده است. محققان عقیده دارند مرگ و میر مبتلایان به ایدز در تمام جهان ادامه خواهد داشت هر چندازدارو درمانی موثرتری استفاده کنند و یا حتی واکسن پیشگیری از این بیماری کشنده کشف گردد. دکتر آزاده می‌گوید: "طبق آمارهای اخیر ‌‌WHO در اواخر سال گذشته تعداد اطفال بی‌سرپرست و یتیم از پدران و مادران مبتلا به ایدز رقمی بیش از 15میلیون نفر در جهان بوده است. بیش از 50 درصد این افراد جوان قبل از سنین 25سالگی به این عفونت مبتلا می‌شوند و قبل از سنین 35 سالگی جان خود را از دست می‌دهند. اطفال یتیم باقی مانده از آن خانواده‌ها خود بر اثر فقر، بیچارگی و بی‌سامانی شانس شان برای ابتلا به این بیماری خانمان سوز بیشتر از اطفال دیگر است.

در نتیجه با محرومیت‌های آموزشی، اجتماعی و فقر اقتصادی آنها هم به روز سیاه می‌افتند. آمار دقیق‌تر در سال 2003 نشان داد بیش از 700 هزار طفل قبل از سنین14 سالگی به عفونت ‌‌HIV مبتلا بودند. بیش از 90 درصد آنها نوزادانی بودند که از پدران و مادران مبتلا به دنیا آمده بودند و از هر 10 نفر آنها9 نفر در کشور‌های آفریقایی بوده اند.در واقع بیش از95 درصد مبتلایان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، یعنی در کشورهایی که با فقر بالای اقتصادی، کمبودهای پزشکی، بهداشتی و اجتماعی، ناتوانی از پیشگیری ازدیاد این بیماری از مهم‌ترین مشکلات روزمره آنها است. به عنوان مثال جمعیت زیر صحرای آفریقا کمتر از ده درصد جمعیت دنیا است ولی 60درصد مبتلایان را در برمی‌گیرد. یعنی رقمی چون3 / 2میلیون نفر از افراد بالغ و جوانان آن را شامل می‌شود. تعداد مبتلایان در کشورهای آفریقایی و آسیایی به تعداد بالغ بر 26/ 6میلیون در پایان سال 2004خواهد رسید."پیش‌بینی می‌شود تا سال2020 بیش از 37درصد مرگ‌ومیرها در کشورهای در حال رشد ناشی از بیماری ایدز خواهد بود. همچنین یک چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری سل به طور غیرمستقیم در رابطه با بیماری ایدز است. در کل می‌توان پیش‌بینی کرد بیماری ایدز در سال 2020 بزرگترین عامل مرگ ومیر در میان بزرگسالان در جهان باشد . ‌که البته این پیش بینی بسیار بدبینانه ایی است فیلسوف برجسته ی نظیر ارد بزرگ می گوید : بی مایگی و بدکاری پاینده نخواهد بود ، گیتی رو به پویندگی و رشد است . با نگاهی به گذشته می آموزیم : اشتباهاتی همچون برده داری ، همسر سوزی و … را آدمیان رها نموده اند ، خردورزی ! آدمی را پاک خواهد کرد . با این دیدگاه باید گفت بسیاری از کجروی ها که به بیماری مهلک ایدز ختم می شود روز به روز کمتر شده و هر اشتباهی با آگاهی و تلاش بشر محدودتر می گردد .

منبع :
http://654123.persianblog.ir/post/183/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر